E-commerce

Brexit: impact op de Vlaamse webshops en hun Britse klanten

e commerceDe Brexit heeft ook hier geleid tot ingrijpende wijzigingen. Zo zal u, als Belgische onderneming, voortaan  extra formaliteiten moeten vervullen, als u goederen verkoopt via uw webshop of via een Online Markt Plaats (OMP) aan Britse klanten  (aanvragen van een Brits EORI-nummer, aanvragen van een Brits btw-nummer, invoer- en uitvoeraangiften indienen, …).

DOUANE

Vanaf 1/1/2021 moeten uw verzendingen door de douane. U heeft hiervoor in de meeste gevallen een Belgisch en Brits EORI nummer nodig. Gelet op de complexiteit van het invullen van uitvoer- en invoer-aangiftes, raden we aan om een douane-expediteur aan te stellen, indien u die kennis zelf niet in huis hebt.

IMPORTTARIEVEN

Voor alle producten van preferentiële oorsprong, gelden nultarieven voor import in het VK. Preferentiële oorsprong wil zeggen dat de goederen in voldoende mate van Britse of Europese oorsprong zijn. Zijn ze dat niet, dan kunnen importtarieven van toepassing zijn.

BTW

Een export van goederen is in België in principe vrijgesteld van Belgische btw. Echter, de import van goederen in het Verenigd Koninkrijk, is nu onderhevig aan Britse btw. Die btw-behandeling is verschillend naargelang de waarde van de zending en de betrokkenheid van een online-marktplaats (OMP).

Indien de waarde van het pakket lager is of gelijk aan 135£, dan is de verkoper, met name de webshop of OMP verantwoordelijk voor het innen van de Britse btw, en zal die dus een Brits btw nummer nodig hebben.

Indien de waarde van het pakket hoger is dan 135£, dan is de invoerder verantwoordelijk voor het heffen van de Britse btw. Wie die invoerder is, wordt bepaald door de Incoterms en is afhankelijk van de afspraken die u maakt met uw klant of met de OMP (indien u via hun platform verkoopt).

Duidelijk hierover communiceren is de boodschap, om te vermijden dat pakketten komen vast te zitten aan de grens, of dat klanten onverwachts import taks moeten betalen.

Heeft u vragen, dan kan u het Brexitteam contacteren via volgend e-mail adres: brexit@vlaio.be

Verkopen via het internet is dat hetzelfde als gewone verkoop?

e-commerce
Tegenwoordig hebben vele bedrijven hebben een kleine webshop. Toch blijkt uit onderzoek dat die zelden voldoet aan de wettelijke vereisten, in het bijzonder als je verkoopt aan buitenlandse klanten.  Veel ondernemers vergeten dat dit niet hetzelfde is als verkopen in een winkel, de wetgeving is totaal anders.

Verkopen via internet valt namelijk onder het wettelijk stelsel van ‘verkoop op afstand’. Deze wetgeving is nog in volle evolutie en de regels zijn niet altijd even duidelijk.  Het merendeel van de webshops voldoet dan ook niet alle wettelijke criteria (gegevensbescherming, consumentenwetgeving, facturatie, btw, enz…).  Om de kwaliteit van de webshops te verbeteren heeft De FOD economie een website opgemaakt die een aantal voorbeelden geeft van hoe het wel moet.

Heeft u vragen over de gegevensbescherming van uw klanten en de wettelijke voorwaarden op uw webshop, neem contact op met de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Voor andere vragen in verband met een internationale webshop kan u terecht bij de experten van Enterprise Europe Network Vlaanderen.

Praktische tips voor bedrijven

Voor retailbedrijven is digitale transformatie een do of die. De Retail Sector Group van Enterprise Europe Network heeft een e-commerce gids samengesteld om kleine bedrijven te helpen hun eerste succesvolle stappen in e-commerce te zetten. Deze gids biedt een overzicht van de nieuwste e-commerce praktijken en -technologieën in Europa met factsheets per land en praktische tips voor bedrijven.

Meer info vindt u hier.

U kunt de gids hier downloaden.

Geoblocking bij het online winkelen is afgeschaft

Als je online winkelt op een buitenlandse site, dan kan je teruggestuurd worden naar de Belgische versie van de webpagina. Je winkelt dan aan Belgische voorwaarden. Deze "beperking" wil de EU aanpakken zodat alle Europeanen kunnen winkelen op alle Europese sites.

De Europese Verordening 2018/302 laat vanaf 3 december 2018 ‘geoblocking’ bij online winkelen in de EU niet meer toe. Binnen de Europese Unie is het nu mogelijk om producten uit andere lidstaten aan te kopen zonder daarbij geconfronteerd te worden met hogere prijzen of bijkomende betalingskosten.  De regels gelden niet voor digitale producten zoals muziekstreaming, e-boeken, onlinegames en software.