Lederspecialist LSP Belgium prospecteert via Europese matchmaking: laagdrempelig, kwalitatief en snel

  • 18 juni 2021

De familie Claerhout uit het West-Vlaamse Dentergem heeft al meer dan 50 jaar ervaring in de confectie van lederen handtassen en accessoires. In het begin als massaproduct, later als luxeproduct. LSP Belgium – zoals het familiebedrijf heet – oogst succes tot in het verre oosten, maar wil in de eerste plaats sterker worden in Europa. Daarvoor rekent het op de matchmaking-diensten van Enterprise Europe Network. Gaëtane Claerhout van LSP Belgium geeft tekst en uitleg.

Wat maakt LSP Belgium uniek?

Gaëtane Claerhout: “Hoewel ons bedrijf vooral een referentie is voor lederwaren, behoren ook andere zware materialen tot het gamma, waaronder canvas en vegan. Met die materialenmix zetten we drie eigen merken in de markt – Own Stuff, Ruitertassen en Longride – maar produceren we evengoed voor internationale modemerken. En dat zowel in kleine als in grote hoeveelheden.”

Hoe vindt u geïnteresseerde modemerken?

Gaëtane Claerhout: “In sommige gevallen zetten zij de eerste stap, zoals recent klanten uit Japan en Zuid-Korea deden. Maar in Europa, onze primaire focusmarkt, is een meer proactieve aanpak aangewezen. Daarom nemen we graag deel aan de internationale matchmaking-events van Enterprise Europe Network, zoals het virtuele Fashion Match Supply 2021 dat eind april plaatsvond – een hoogmis voor de Europese mode-industrie.”

Welke voordelen biedt dit type events?

Gaëtane Claerhout: “Op enkele dagen tijd kan je verschillende sectorspecifieke workshops en lezingen bijwonen over e-commerce, logistiek, duurzame productie en andere onderwerpen. Daarnaast krijg je de gelegenheid om meetings op te zetten met honderden mogelijke partners uit alle uithoeken van Europa. Dat kan op twee manieren: of je speurt in de database naar interessante bedrijfsprofielen of anderen reageren op jouw profiel en specifieke noden. Daarna wissel je enkele gegevens uit en organiseer je een gesprek.”

Voldoen die gesprekken aan de verwachtingen?

Gaëtane Claerhout: “De slaagkansen bij deze vorm van prospectie liggen een stuk hoger, omdat je enkel met kwalitatieve leads in contact komt. Trouwens, de meetings zijn kort, dus als het toch een mismatch blijkt, dan ben je niet te veel tijd kwijt. Kortom, een matchmaking-event is heel laagdrempelig: relatief weinig moeite voor een potentieel sterke return.”

U kijkt dus tevreden terug?

Gaëtane Claerhout: “Zeker. In ons profiel voor Fashion Match Supply 2021 stond dat we op zoek waren naar een leverancier van grondstoffen voor gerecycleerde voeringen van portefeuilles. Daar kwam alvast heel snel reactie op. Voor resultaten uit de bedrijfsmeetings is het nog te vroeg, maar we hopen op korte termijn een van de leads te verzilveren. En intussen blijven we aandachtig de nieuwsbrieven van Enterprise Europe Network volgen.”

Waarin onderscheiden die nieuwsbrieven zich?

Gaëtane Claerhout: “Ze zijn volledig op maat van je bedrijfsprofiel samengesteld, terwijl je met trefwoorden nóg specifieker kan gaan. Denk in ons geval aan ‘productie’, ‘leder’ en ‘motortas’. Geregeld – soms dagelijks – krijgen we zo nieuwsbrieven die linken naar een of meerdere partijen die goed aansluiten bij onze noden en wensen. Via makkelijk scanbare titels scheid je bovendien snel het kaf van het koren. De nieuwsbrieven hebben dus dezelfde troeven als de events: laagdrempelig, kwalitatief en snel.”

Heeft u er al concrete partnerships aan overgehouden?

Gaëtane Claerhout: “De matchmaking van Enterprise Europe Network leidde al tot klanten in Nederland en Duitsland, en met tal van andere veelbelovende ‘matches’ zitten we in de prototypefase. Als extra prospectiekanaal kan het dus tellen, al zeker omdat het volledig gratis is. Wie in Europa op zoek is naar businesspartners, klanten of leveranciers, kan ik het enkel aanraden.”

Graag een nieuwsbrief met samenwerkingsvoorstellen op maat? Dat kan via de Partnering Opportunities Database! Klik hier om je te registreren.

Bron: Wereldwijs juni Flanders Investment & Trade